Publiek Park 2025
Bianca Baldi
Bianca Baldi
NL
Hear her calendar system a year of thirteen months, 2025
Geluidsinstallatie
Geluidsinstallatie
In het hart van het serrecomplex Plantenpaleis bevindt zich de savanne bioom, waar een Ficus sycomorus, ofwel een sycomoor vijgenboom, groeit. Deze soort is inheems in Afrika, ten zuiden van de Sahel en ten noorden van de Kreeftskeerkring, en kan in het wild tot twintig meter hoog worden, met een dichte, ronde kruin van uitwaaierende takken. In de serre blijft de boom echter relatief klein en fragiel.
Het familiealbum van Bianca Baldi documenteert de migratiegeschiedenis van haar familie, die van Italië naar Zuid-Afrika trok, en bevat onder andere foto’s van haar grootvader tijdens zijn militaire dienst in Ethiopië. Op een van die foto’s stuitte Baldi op een weelderige sycomoor vijgenboom - het beeld werd een centrale figuur in haar onderzoek en vormde het vertrekpunt voor haar film Hear her calendar system a year of thirteen months, momenteel te zien in de tentoonstelling Magical Realism in WIELS. In de film wordt de boom voorgesteld als een meer-dan-menselijke getuige van tijdcycli, verzet en regeneratie. Een gedicht, vertolkt door de Zuid-Afrikaanse zangeres Gabi Motuba, begeleidt een visuele documentatie - een scan van een sycomoor vijgenboom in Ethiopië, het enige land ter wereld dat een kalendersysteem met dertien maanden hanteert. De film reflecteert op koloniale geschiedenissen van landexploitatie en opent tegelijk de deur naar toekomstige verbeeldingen.
Als verlengstuk van de film bij WIELS weerklinkt een geluidsinstallatie in de savanne bioom van het Plantenpaleis, opgedragen aan de sycomoor vijgenboom die daar groeit. De installatie verweeft melodieën van Gabi Motuba met hedendaagse veldopnamen uit de oorspronkelijke leefomgeving van de boom.
Het familiealbum van Bianca Baldi documenteert de migratiegeschiedenis van haar familie, die van Italië naar Zuid-Afrika trok, en bevat onder andere foto’s van haar grootvader tijdens zijn militaire dienst in Ethiopië. Op een van die foto’s stuitte Baldi op een weelderige sycomoor vijgenboom - het beeld werd een centrale figuur in haar onderzoek en vormde het vertrekpunt voor haar film Hear her calendar system a year of thirteen months, momenteel te zien in de tentoonstelling Magical Realism in WIELS. In de film wordt de boom voorgesteld als een meer-dan-menselijke getuige van tijdcycli, verzet en regeneratie. Een gedicht, vertolkt door de Zuid-Afrikaanse zangeres Gabi Motuba, begeleidt een visuele documentatie - een scan van een sycomoor vijgenboom in Ethiopië, het enige land ter wereld dat een kalendersysteem met dertien maanden hanteert. De film reflecteert op koloniale geschiedenissen van landexploitatie en opent tegelijk de deur naar toekomstige verbeeldingen.
Als verlengstuk van de film bij WIELS weerklinkt een geluidsinstallatie in de savanne bioom van het Plantenpaleis, opgedragen aan de sycomoor vijgenboom die daar groeit. De installatie verweeft melodieën van Gabi Motuba met hedendaagse veldopnamen uit de oorspronkelijke leefomgeving van de boom.
EN
Hear her calendar system a year of thirteen months, 2025
Sound installation
Sound installation
In the centre of the Plant Palace greenhouse complex, the savannah biome houses a Ficus sycomorus, or sycamore fig tree. Native to Africa, south of the Sahel and north of the Tropic of Capricorn, this species can grow up to twenty metres tall in the wild, forming a dense, rounded crown of spreading branches. In the greenhouse, however, the tree remains relatively small and delicate.
Bianca Baldi’s family album bears witness to the migration journey that brought her family from Italy to South Africa, including photographs from her grandfather’s military deployment in Ethiopia. In one of these images, Baldi encountered a lush sycamore fig tree, which became the central figure of her research and the starting point for her film Hear her calendar system a year of thirteen months currently on view in the exhibition Magical Realism at WIELS. In this film, the tree is imagined as a more-than-human witness to cycles of time, resistance, and regeneration. A poem, interpreted by South African singer Gabi Motuba, accompanies a visual registration, a scan of a sycamore fig in Ethiopia – the only country in the world that uses a thirteen-month calendar system – reflecting on colonial histories of land exploitation while gesturing toward future imaginaries.
As an extension of the film in WIELS, an audio work echoes through the savannah greenhouse in dedication to the sycamore fig tree growing within it, weaving together melodies sung by Gabi Motuba with contemporary field recordings from the tree’s native environment.
Bianca Baldi’s family album bears witness to the migration journey that brought her family from Italy to South Africa, including photographs from her grandfather’s military deployment in Ethiopia. In one of these images, Baldi encountered a lush sycamore fig tree, which became the central figure of her research and the starting point for her film Hear her calendar system a year of thirteen months currently on view in the exhibition Magical Realism at WIELS. In this film, the tree is imagined as a more-than-human witness to cycles of time, resistance, and regeneration. A poem, interpreted by South African singer Gabi Motuba, accompanies a visual registration, a scan of a sycamore fig in Ethiopia – the only country in the world that uses a thirteen-month calendar system – reflecting on colonial histories of land exploitation while gesturing toward future imaginaries.
As an extension of the film in WIELS, an audio work echoes through the savannah greenhouse in dedication to the sycamore fig tree growing within it, weaving together melodies sung by Gabi Motuba with contemporary field recordings from the tree’s native environment.
FR
Hear her calendar system a year of thirteen months, 2025
Installation sonore, 19'07
Installation sonore, 19'07
Au centre du complexe de serres du Palais des Plantes, le biome de la savane abrite un Ficus sycomorus, ou figuier sycomore. Originaire d’Afrique, au sud du Sahel et au nord du tropique du Capricorne, cette espèce peut atteindre jusqu’à vingt mètres de haut à l’état sauvage, formant une couronne dense et arrondie de branches déployées. En revanche, sous serre, l’arbre reste relativement petit et délicat.
L’album de famille de Bianca Baldi témoigne du voyage migratoire qui a conduit sa famille d’Italie en Afrique du Sud, incluant des photographies du déploiement militaire de son grand-père en Éthiopie. Dans l’une de ces images, Baldi découvre un figuier sycomore luxuriant, devenu la figure centrale de sa recherche et le point de départ de son film Hear her calendar system a year of thirteen months, actuellement présenté au WIELS dans le cadre de l’exposition Magical Realism.
Dans ce film, l’arbre est envisagé comme un témoin “au-delà de l’humain” des cycles du temps, de la résistance et de la régénération. Un poème, interprété par la chanteuse sud-africaine Gabi Motuba, accompagne un document illustré : le scan d’un figuier sycomore en Éthiopie – seul pays au monde à utiliser un système calendaire à treize mois – reflétant l’histoire coloniale de l’exploitation des terres, tout en amorçant un mouvement vers les imaginaires du futur.
Dans le prolongement du film présenté au WIELS, une œuvre audio résonne dans la serre de la savane, en hommage au figuier sycomore qui y pousse. Elle tisse des mélodies chantées par Gabi Motuba avec des enregistrements contemporains de l’environnement d’origine de l’arbre.
L’album de famille de Bianca Baldi témoigne du voyage migratoire qui a conduit sa famille d’Italie en Afrique du Sud, incluant des photographies du déploiement militaire de son grand-père en Éthiopie. Dans l’une de ces images, Baldi découvre un figuier sycomore luxuriant, devenu la figure centrale de sa recherche et le point de départ de son film Hear her calendar system a year of thirteen months, actuellement présenté au WIELS dans le cadre de l’exposition Magical Realism.
Dans ce film, l’arbre est envisagé comme un témoin “au-delà de l’humain” des cycles du temps, de la résistance et de la régénération. Un poème, interprété par la chanteuse sud-africaine Gabi Motuba, accompagne un document illustré : le scan d’un figuier sycomore en Éthiopie – seul pays au monde à utiliser un système calendaire à treize mois – reflétant l’histoire coloniale de l’exploitation des terres, tout en amorçant un mouvement vers les imaginaires du futur.
Dans le prolongement du film présenté au WIELS, une œuvre audio résonne dans la serre de la savane, en hommage au figuier sycomore qui y pousse. Elle tisse des mélodies chantées par Gabi Motuba avec des enregistrements contemporains de l’environnement d’origine de l’arbre.

NL
Bianca Baldi (1985, Zuid-Afrika) is een kunstenaar gevestigd in Brussel. Ze ontwikkelt gelaagde installaties waarin fotografie, film, objecten, teksten en geluid worden gecombineerd. Baldi onthult complexe verbanden tussen politieke, economische en culturele omstandigheden door zorgvuldig gekozen en gepositioneerde beelden. Haar praktijk wordt gekenmerkt door een reflectieve en onderzoekende aanpak, vaak vertrekkend vanuit fotografische documenten uit koloniale contexten en hun rol binnen de geschiedenis van film en fotografie. Baldi gebruikt dit proces van analyse en verbeelding om onzichtbare systemen en verzwegen geschiedenissen bloot te leggen als een methode voor kennisvorming. Fictieve elementen worden verweven met historische vertellingen om kritische vragen te stellen bij de manier waarop zogenaamd wetenschappelijk archiefmateriaal dominante denkpatronen in stand kan houden.
Het werk van Baldi in Plantentuin Meise is geproduceerd in samenwerking met WIELS, Brussel.
Bianca Baldi (1985, Zuid-Afrika) is een kunstenaar gevestigd in Brussel. Ze ontwikkelt gelaagde installaties waarin fotografie, film, objecten, teksten en geluid worden gecombineerd. Baldi onthult complexe verbanden tussen politieke, economische en culturele omstandigheden door zorgvuldig gekozen en gepositioneerde beelden. Haar praktijk wordt gekenmerkt door een reflectieve en onderzoekende aanpak, vaak vertrekkend vanuit fotografische documenten uit koloniale contexten en hun rol binnen de geschiedenis van film en fotografie. Baldi gebruikt dit proces van analyse en verbeelding om onzichtbare systemen en verzwegen geschiedenissen bloot te leggen als een methode voor kennisvorming. Fictieve elementen worden verweven met historische vertellingen om kritische vragen te stellen bij de manier waarop zogenaamd wetenschappelijk archiefmateriaal dominante denkpatronen in stand kan houden.
Het werk van Baldi in Plantentuin Meise is geproduceerd in samenwerking met WIELS, Brussel.
EN
Bianca Baldi (1985, South Africa) is an artist based in Brussels. Her multi-layered installations combine photographs, films, objects, writings and sound. Baldi reveals complex connections between political, economic, and cultural circumstances through carefully chosen and positioned images and objects. The work is highly research-driven, often taking photographic documents from colonial contexts and their importance in the history of film and photography as a starting point for her investigations. Through these processes of studying and making, Baldi reveals and deals with hidden infrastructures and narratives as a means of knowledge production. Fictional influences become embedded with historical narratives to further intervene with and question how supposedly scientific archival material can perpetuate dominant ways of thinking.
Baldi's work at Plantentuin Meise is co-produced by WIELS, Brussels.
Bianca Baldi (1985, South Africa) is an artist based in Brussels. Her multi-layered installations combine photographs, films, objects, writings and sound. Baldi reveals complex connections between political, economic, and cultural circumstances through carefully chosen and positioned images and objects. The work is highly research-driven, often taking photographic documents from colonial contexts and their importance in the history of film and photography as a starting point for her investigations. Through these processes of studying and making, Baldi reveals and deals with hidden infrastructures and narratives as a means of knowledge production. Fictional influences become embedded with historical narratives to further intervene with and question how supposedly scientific archival material can perpetuate dominant ways of thinking.
Baldi's work at Plantentuin Meise is co-produced by WIELS, Brussels.
FR
Bianca Baldi (1985, Afrique du Sud) est une artiste basée à Bruxelles. Ses installations aux multiples strates combinent photographies, films, objets, écrits et sons. Baldi révèle les liens complexes entre les conjonctures politiques, économiques et culturelles par le biais d’images et d’objets choisis et positionnés avec soin. Sa pratique, fortement centrée sur la recherche, prend souvent comme point de départ des documents photographiques issus de contextes coloniaux, ainsi que leur importance dans l’histoire du cinéma et de la photographie. À travers ces processus d’étude et de fabrication, Baldi révèle et traite les infrastructures et récits cachés comme moyens de production de connaissances. Ces influences fictionnelles s’intègrent aux récits historiques pour intervenir et remettre en question la manière dont le matériel d’archives prétendument scientifique peut perpétuer les modes de pensée dominants.
L’œuvre de Bianca Baldi au Plantentuin Meise a été coproduite avec WIELS, Bruxelles.
Bianca Baldi (1985, Afrique du Sud) est une artiste basée à Bruxelles. Ses installations aux multiples strates combinent photographies, films, objets, écrits et sons. Baldi révèle les liens complexes entre les conjonctures politiques, économiques et culturelles par le biais d’images et d’objets choisis et positionnés avec soin. Sa pratique, fortement centrée sur la recherche, prend souvent comme point de départ des documents photographiques issus de contextes coloniaux, ainsi que leur importance dans l’histoire du cinéma et de la photographie. À travers ces processus d’étude et de fabrication, Baldi révèle et traite les infrastructures et récits cachés comme moyens de production de connaissances. Ces influences fictionnelles s’intègrent aux récits historiques pour intervenir et remettre en question la manière dont le matériel d’archives prétendument scientifique peut perpétuer les modes de pensée dominants.
L’œuvre de Bianca Baldi au Plantentuin Meise a été coproduite avec WIELS, Bruxelles.