Publiek Park 2021
Ines Claus
Ines Claus
Open the Gates, 2021
EN
For Publiek Park, Ines Claus was commissioned to create a new mural painting on the flank of the brutalist ICC building in the framework of the presentation platform of the atelier organisation Nucleo (BLANCO). The painting was situated in close proximity to the former dog shelter and was based upon the artist’s observations in the park. Open the Gates was on display throughout the whole summer.
The practice of Ines Claus (°1993, BE) diffuses the borders between drawing, painting, collage, print, publication and installation. The layered surfaces give voice to imagery that is adorned with semiotic phrases, lifestyle emblems and linguistic symbols. The painted lines and colourful planes express a visual complexity that resonates with the artist’s elaborate referential network of images. Claus recites motives from the worldly parade of daily reality, peppered with frivolous curls and checkered frames. The rough and pictorial facades of the canvases give shelter to an intricate web of cultural perspectives and visual languages, originating from the registers of publicity and fashion, of books and shoes. Through bold compositions and outspoken aesthetics, Claus perpetuates an utopian scenery which is seasoned with a bittersweet aftertaste.
For Publiek Park, Ines Claus was commissioned to create a new mural painting on the flank of the brutalist ICC building in the framework of the presentation platform of the atelier organisation Nucleo (BLANCO). The painting was situated in close proximity to the former dog shelter and was based upon the artist’s observations in the park. Open the Gates was on display throughout the whole summer.
The practice of Ines Claus (°1993, BE) diffuses the borders between drawing, painting, collage, print, publication and installation. The layered surfaces give voice to imagery that is adorned with semiotic phrases, lifestyle emblems and linguistic symbols. The painted lines and colourful planes express a visual complexity that resonates with the artist’s elaborate referential network of images. Claus recites motives from the worldly parade of daily reality, peppered with frivolous curls and checkered frames. The rough and pictorial facades of the canvases give shelter to an intricate web of cultural perspectives and visual languages, originating from the registers of publicity and fashion, of books and shoes. Through bold compositions and outspoken aesthetics, Claus perpetuates an utopian scenery which is seasoned with a bittersweet aftertaste.
NL
Voor Publiek Park kreeg Ines Claus de opdracht om een nieuwe muurschildering te maken op de flank van het brutalistische ICC-gebouw in het kader van het presentatieplatform van de atelierorganisatie Nucleo. De schildering bevond zich in de buurt van het voormalige hondenasiel en was gebaseerd op observaties van de kunstenaar in het park. Open the Gates was de hele zomer te zien.
De praktijk van Ines Claus (°1993, BE) vervaagt de grenzen tussen tekenen, schilderen, collage, drukwerk, publicatie en installatie. De gelaagde oppervlakken geven stem aan beelden die versierd zijn met semiotische zinnen, lifestyle emblemen en linguïstische symbolen. De geschilderde lijnen en kleurrijke vlakken drukken een visuele complexiteit uit die resoneert met het uitgebreide referentiële netwerk van beelden van de kunstenaar. Claus reciteert motieven uit de wereldse parade van de dagelijkse realiteit, doorspekt met frivole krullen en geruite kaders. De ruwe en picturale gevels van de doeken bieden onderdak aan een ingewikkeld web van culturele perspectieven en visuele talen, afkomstig uit de registers van publiciteit en mode, van boeken en schoenen. Door middel van gedurfde composities en uitgesproken esthetiek bestendigt Claus een utopisch landschap dat gekruid is met een bitterzoete nasmaak.
Voor Publiek Park kreeg Ines Claus de opdracht om een nieuwe muurschildering te maken op de flank van het brutalistische ICC-gebouw in het kader van het presentatieplatform van de atelierorganisatie Nucleo. De schildering bevond zich in de buurt van het voormalige hondenasiel en was gebaseerd op observaties van de kunstenaar in het park. Open the Gates was de hele zomer te zien.
De praktijk van Ines Claus (°1993, BE) vervaagt de grenzen tussen tekenen, schilderen, collage, drukwerk, publicatie en installatie. De gelaagde oppervlakken geven stem aan beelden die versierd zijn met semiotische zinnen, lifestyle emblemen en linguïstische symbolen. De geschilderde lijnen en kleurrijke vlakken drukken een visuele complexiteit uit die resoneert met het uitgebreide referentiële netwerk van beelden van de kunstenaar. Claus reciteert motieven uit de wereldse parade van de dagelijkse realiteit, doorspekt met frivole krullen en geruite kaders. De ruwe en picturale gevels van de doeken bieden onderdak aan een ingewikkeld web van culturele perspectieven en visuele talen, afkomstig uit de registers van publiciteit en mode, van boeken en schoenen. Door middel van gedurfde composities en uitgesproken esthetiek bestendigt Claus een utopisch landschap dat gekruid is met een bitterzoete nasmaak.
Photos by Michiel De Cleene