Publiek Park 2025

Jura Shust

NL
Leaving an Annual Growth at the Top: Succession, 2024
Stam van spar, hars, roestvrij staal

Neophyte III: On the Eve of the Shortest Night,
2023
Ultra HD-video, 14’04”

Two or Three Girths Wide,
2024
Sparrenhout, hars, roestvrij staal

Coniferous Succession,
2023
Stereo audio, 9’06”
De werken van Jura Shust – een combinatie van sculpturen, video- en geluidswerken – bevinden zich in en rond het WOODlab. Dit lab vertelt het verhaal van hout, gebaseerd op de collectie van het voormalige Bosmuseum, dat ooit gehuisvest was in de Kruidtuin in Brussel. Shusts artistieke interventies stellen een alternatief narratief voor binnen deze educatieve opstelling, geworteld in zijn onderzoek naar inheemse etno-religieuze praktijken van Slavische volkeren. Zijn werk activeert symbolische en mythologische denkwijzen en wekt een eco-spirituele relatie met de natuur tot leven, terwijl het idee van technologische vooruitgang kritisch wordt heroverwogen.

Tussen de educatieve schermen toont de video Neophyte III: On the Eve of the Shortest Night een herinterpretatie van het traditionele Slavische Kupala-ritueel, dat de zonnewende viert en samenvalt met de openingsweek van Publiek Park. Volgens de Slavische mythologie krijgen dieren, bomen en kruiden deze nacht de gave van spraak en beweging, en fungeren vuur en water als krachten van zuivering en vernieuwing.

De werken Leaving an Annual Growth at the Top: Succession en Neural Seedlings maken gebruik van sparrenhout als materiaal. De eerste verwijst naar het Slavische concept van het heilige woud, te beschouwen als een vroege vorm van een natuurreservaat. Een sparrenstam wordt vereeuwigd in hars uit het oudste Europese bos – het Białowieża-woud. De tweede bestaat uit machinaal gesneden panelen met fytomorfe reliëfs, opgevuld met aarde en ingesloten in synthetische hars: gefossiliseerde afdrukken van – door AI gegenereerde – zaailingen van naaldbomen.

De sculptuur Two or Three Girths Wide verwijst naar een oude begrafenisritueel waarbij een boom als omhulsel voor een lichaam werd gebruikt. De overdadige bewerking van de houten panelen suggereert dat de boom gestorven is tijdens een ontbossing.

Buiten het WOODlab, op een doorsnede van een meer dan duizend jaar oude sequoia, bevindt zich het geluidswerk Coniferous Succession, dat een verhaal vertelt geïnspireerd op de Slavische bosgeest Leshy.

EN
Leaving an Annual Growth at the Top: Succession, 2024
Spruce trunk, resin, stainless steel

Neophyte III: On the Eve of the Shortest Night, 2023
Ultra HD Video, 14’04”

Two or Three Girths Wide, 2024
Spruce wood, resin, stainless steel

Coniferous Succession, 2023
Stereo sound, 9’06”
The works of Jura Shust, comprising sculptures, video, and audio pieces, are situated in and around the WOODlab. The lab tells the story of wood as a material, emphasising its utilitarian and technological uses. It is based on the collection formerly exhibited at the Forestry Museum, once housed in the Botanique building in Brussels. Shust's artistic interventions, grounded in his research into indigenous ethnoreligious practices of Slavic peoples, overlay this educational display with an alternative narrative. His works activate symbolic and mythological modes of thinking, reviving an eco-spiritual relationship with nature while rethinking the idea of technological progress.

Among the educational screens within the exhibition, the video Neophyte III: On the Eve of the Shortest Night revisits the traditional Slavic Kupala ceremony marking the summer solstice, which takes place in the week of Publiek Park’s opening. The video depicts eight Belarusian refugees engaging in a symbolic procession near the Belarusian-Polish border. According to Slavic mythology, on Kupala night, animals, trees, and herbs gain the power of speech and movement, as fire and water become forces of purification and renewal. The video portrays ritual as an ancient form of environmental communication, weaving contemporary geopolitical tensions into the symbolic fabric of this midsummer rite of passage. As the exhibition continues, the days will shorten in the journey towards the winter solstice, with the film symbolically marking its starting point.

As a reference to the Slavic concept of a sacred grove, which can be considered an early form of an Eco-reserve, Leaving an Annual Growth at the Top II, captures a spruce trunk from the oldest European forest, Białowieża. The tree is encapsulated in resin and locked into a metal slot. The ancient tradition of ritualistic branch cutting is rooted in the connection between ancestors and descendants, where receivers can read the message encoded in a living tree.

The Neural Seedlings series of panels is machine-cut from spruce wood, featuring phytomorphic reliefs filled with soil and encased in synthetic resin afterward. Using the metaphor of bio-neurological connection, the series embodies the fossilized imprints of AI-generated coniferous seedlings.

The further sculpture refers to ancient burial practices, where a tree would be used as a vessel for a dead body. Two or Three Girths Wide consists of three pine wood slabs with V-shaped incisions, created in the process of resin extraction from living trees. The excessive markings on these panels suggest that the tree has died during the harvesting process.

Outside the WOODlab, at the cross-section of a sequoia tree over a thousand years old, is the audio work Coniferous Succession. It compiles excerpts from various ethnographic texts that study human-tree relations in Northern and Eastern Europe while referencing the Slavic spirit of the forest, known as Leshy, which reveals itself with a human voice.

FR
Leaving an Annual Growth at the Top: Succession, 2024
Tronc d'épicéa, résine, acier inoxydable

Neophyte III: On the Eve of the Shortest Night, 2023
Vidéo Ultra HD, 14'04"

Two or Three Girths Wide, 2024
Bois d'épicéa, résine, acier inoxydable

Coniferous Succession, 2023
Son stéréo, 9'06"
Les œuvres de Jura Shust, comprenant des sculptures, des vidéos et des pièces audio, sont situées à l’intérieur et autour du Labo du BOIS. Ce laboratoire raconte l’histoire du bois à partir de la collection anciennement exposée au Musée de la forêt, autrefois installé dans le bâtiment du Botanique à Bruxelles. Les interventions artistiques de Shust, fondées sur ses recherches sur les pratiques ethnoreligieuses indigènes des peuples slaves, superposent un récit alternatif à cette exposition éducative. Ses œuvres activent des modes de pensée symboliques et mythologiques, ravivant une relation éco-spirituelle avec la nature tout en repensant l’idée de progrès technologique.

Parmi les écrans éducatifs de l’exposition, la vidéo Neophyte III : On the Eve of the Shortest Night revisite la cérémonie traditionnelle slave du Kupala, marquant le solstice d’été, et qui se déroule la semaine de l’ouverture de Publiek Park. Selon la mythologie slave, la nuit du Kupala, les animaux, les arbres et les herbes acquièrent le pouvoir de la parole et du mouvement, tandis que le feu et l’eau deviennent des forces de purification et de renouveau.

Les deux œuvres Leaving an Annual Growth at the Top II et Neural Seedlings utilisent le bois d’épicéa comme support. La première, en référence au concept slave du bois sacré - que l’on peut considérer comme une forme précoce de réserve écologique - encapsule un tronc d’épicéa dans de la résine, provenant de la plus ancienne forêt européenne, Białowieża. La seconde est une série de panneaux découpés à la machine, présentant des reliefs phytomorphes remplis de terre, puis enrobés de résine synthétique, incarnant les empreintes fossilisées de semis de conifères générés par l’IA.

L’autre sculpture, Two or Three Girths Wide, fait référence aux anciennes pratiques funéraires, où un arbre servait de récipient pour le corps d’un défunt. Les marques excessives sur ces panneaux suggèrent que l’arbre est mort au cours du processus de récolte.

À l’extérieur du Labo du BOIS, à hauteur de la section transversale d’un séquoia de plus de mille ans, se trouve l’œuvre audio Coniferous Succession, qui raconte une histoire inspirée de la divinité slave de la forêt, Leshy.

NL

Jura Shust (1983, Belarus) is een kunstenaar gevestigd in Berlijn. In zijn werk onderzoekt hij hoe landschappen doordrongen zijn van etno-religieuze overtuigingen en biopolitieke macht, waarbij biopolitiek verwijst naar het beheersen van levensprocessen zoals gezondheid, geboorte en sterfte om bevolkingen te controleren. Gefascineerd door de relatie tussen rituele praktijken en escapisme, onderzoekt Shust in zijn sculpturen, video’s en installaties spiritueel geladen tradities die zich in de natuur afspelen. Zijn werk richt zich op specifieke rituelen, zoals het Slavische midzomerfeest Kupala, waarbij zijn sparrenhouten sculpturen, ingekapseld in hars, symbool staan voor de wisselwerking tussen industriële uitbuiting en inheemse gebruiken rondom bomen. Shust onderzoekt hoe archaïsche wereldbeelden in contact komen met futuristische perspectieven, en waar het mythologische samenvalt met het technologische — om zo nieuwe temporaliteiten voor te stellen.

EN

Jura Shust (1983, Belarus) is an artist based in Berlin. Shust’s work is driven by an exploration into how landscapes become imbued with ethno-religious beliefs and biopolitical intentions, where biopolitics refers to the control of life processes such as health, birth, and death to regulate populations. Fascinated by the relationship between ritual practices and escapism, Shust explores spiritually charged traditions rooted in nature through his sculptures, videos, and installations.. His work focuses on specific rituals, such as the Slavic midsummer festival Kupala, where his spruce wood sculptures, encased in resin, symbolise the interplay between industrial exploitation and indigenous practices surrounding trees.Shust considers how archaic worldviews come into contact with futuristic perspectives and where the mythological overlaps with the technological, to propose new temporalities.

FR

Jura Shust (1983, Biélorussie) est un artiste basé à Berlin. Le travail de Shust est guidé par une exploration de la manière dont les paysages sont imprégnés de croyances ethno-religieuses et d’intentions biopolitiques — la biopolitique faisant référence au contrôle des processus vitaux tels que la santé, la naissance et la mort, dans le but de réguler les populations. Fasciné par la relation entre les pratiques rituelles et l’évasion, Shust explore les traditions spirituelles enracinées dans la nature à travers ses sculptures, ses vidéos et ses installations. Son travail se concentre sur des rituels spécifiques, tels que le festival d’été slave Kupala, où ses sculptures en bois d’épicéa, enrobées de résine, symbolisent l’interaction entre l’exploitation industrielle et les pratiques indigènes entourant les arbres. Shust envisage la manière dont les visions archaïques du monde entrent en contact avec des perspectives futuristes, où le mythologique se superpose au technologique, afin de proposer de nouvelles temporalités.



 
 Say hi!
⟶ info (at) publiekpark (dot) be
@publiekpark
sign up to receive news