Publiek Park 2025

Roy Köhnke

NL 
Escap' in(g)to You, Trap series, 2024
Roestvrij staal

Evolv' in(g)to You, Trap series, 2024
Roestvrij staal

High touch #1, Parade series, 2024
Roestvrij staal, weefsel

Extreme Softness, Magnetic Tendencies series, 2024
3D-videoanimatie, 3’38”

3D : Guillaume Seyller
BO : Talita Otovic, +/+, 2024
Coproduction MO.CO, Montpellier et Fondation des artistes

De Groene Ark, de nieuwste architecturale toevoeging aan de Plantentuin, is een plek waar botanische activiteiten plaatsvinden met de nadruk op het behoud van biodiversiteit. In een van de serres – waar planten vaak tijdelijk worden ondergebracht – toont Roy Köhnke een installatie met werken uit drie lopende reeksen binnen zijn praktijk. Via deze werken onderzoekt de kunstenaar hoe lichamen worden geconstrueerd - zowel sociaal als fysiek - via ontmoetingen met andere lichamen.

Kaders dragen twee roestvrijstalen sculpturen uit de Trap-serie. De scherpe, stalen vormen doen denken aan hybride, biomorfe organismen - als wezens uit een onbekende toekomst. Bovenop de dragende structuur rusten twee werken uit de Parade-serie, die verwijzen naar de materialiteit van camouflagenetten. Daarmee roepen ze ideeën op van geweld en bescherming, zoals planten- en insectenlichamen hun oppervlak kunnen aanpassen tot visuele schilden. De weefsels onthullen een onverwachte zachtheid naast het harde staal, terwijl de film het licht filtert, kleurt en breekt - en het laat glinsteren in verschillende schakeringen, afhankelijk van de positie van de toeschouwer.

De animatievideo Extreme Softness, uit de Magnetic Tendencies-serie, verwijst naar het proces van co-evolutie, waarbij de morfologie van bepaalde planten- en insectensoorten zich aan elkaar aanpast, voornamelijk met het oog op voortplanting. Voorbeelden hiervan zijn orchideeën en nachtvlinders, of vijgen en wespen. De installatie evoceert een subtiele ecologie van aanraking, waarin staal, film en animatie relaties tussen lichamen traceren - en een delicate choreografie van onderlinge ontwikkeling in kaart brengen.

De deelname van Roy Köhnke aan Publiek Park wordt mogelijk gemaakt met de steun van de Ambassade van Frankrijk in België en het Institut Français, in het kader van EXTRA, een programma ter ondersteuning van Franse hedendaagse creatie in België.


EN
Escap' in(g)to You, Trap series, 2024
Stainless Steel

Evolv' in(g)to You, Trap series, 2024
Stainless Steel

High touch #1, Parade series, 2024
Stainless Steel, fabric

Extreme Softness, Magnetic Tendencies series, 2024
3D video animation, 3’38”

3D : Guillaume Seyller
BO : Talita Otovic, +/+, 2024
Coproduction MO.CO, Montpellier et Fondation des artistes

The Green Ark, the newest architectural addition to Plantentuin Meise, hosts botanical activities focused on preserving biodiversity. In one of its greenhouses – where plants are often stored temporarily – Roy Köhnke presents an installation comprising works from three ongoing series in his practice. Through these works, the artist explores how bodies are constructed – both socially and physically – via encounters with other bodies.

Frame-like structures support two stainless steel sculptures from the Trap series. The sharp steel forms resemble hybrid, biomorphic organisms, as if emerging from an unknown future. Resting atop the support structure are two works from the Parade series, which recall the materiality of camouflage nets. Through this, the forms gesture to ideas of violence and protection, and of plant and insect bodies which can alter their surfaces into visual shields. The fabric also reveals an unexpected softness within the hardness of steel, while the film filters, colours, and fractures the light that passes through it, shimmering in different shades depending on the viewer’s position.

The animation film Extreme Softness, from the Magnetic Tendencies series, refers to the process of co-evolution, in which the morphologies of certain plant and insect species adapt in relation to each other, primarily for reproductive purposes. Such species include orchids and moths, as well as figs and wasps. The installation evokes a subtle ecology of touch, where steel, film, and animation trace relationships across bodies, mapping a delicate choreography of mutual becoming.

FR
Escap' in(g)to You, Trap series, 2024
Acier inoxydable

Evolv' in(g)to You, Trap series, 2024
Acier inoxydable

High touch #1, Parade series, 2024
Acier inoxydable, tissu

Extreme Softness, Magnetic Tendencies series, 2024
Animation vidéo 3D, 3'38"

3D : Guillaume Seyller
BO : Talita Otovic, +/+, 2024
Coproduction MO.CO, Montpellier et Fondation des artistes

L’Arche verte, l’extension architecturale la plus récente de Plantentuin Meise, accueille des activités botaniques centrées sur la préservation de la biodiversité. Dans l’une de ses serres - où les plantes sont souvent stockées temporairement - Roy Köhnke présente une installation composée d’œuvres issues de trois séries en cours. À travers celles-ci, l’artiste explore la manière dont les corps se construisent - à la fois socialement et physiquement - par le biais de rencontres avec d’autres corps.

Deux sculptures en acier inoxydable de la série Trap sont soutenues par des structures semblables à des cadres. Leurs formes acérées évoquent des organismes hybrides et biomorphiques, comme s’ils émergeaient d’un futur inconnu. Reposant sur la structure de soutènement, deux œuvres de la série Parade renvoient à la matérialité des filets de camouflage. Ces formes suggèrent des idées de violence et de protection, ainsi que la capacité de certaines variétés de plantes et d’insectes à transformer la surface de leur corps en bouclier visuel. Le tissu révèle également une douceur inattendue face à la dureté de l’acier, tandis que le film filtre, colore et diffracte la lumière qui le traverse, scintillant en différentes nuances selon la position du spectateur.

Le film d’animation Extreme Softness, issu de la série Magnetic Tendencies, fait référence au processus de coévolution, dans lequel les morphologies de certaines espèces de plantes et d’insectes s’adaptent les unes aux autres, principalement à des fins de reproduction. Ces espèces comprennent notamment les orchidées et les papillons de nuit, ainsi que les figues et les guêpes. L’installation évoque une subtile écologie du toucher, où l’acier, le film et l’animation retracent les relations entre les corps, dessinant une délicate chorégraphie du devenir mutuel.

La participation de l’artiste à Publiek Park est rendue possible grâce au soutien de l’Ambassade de France en Belgique et de l’Institut français, dans le cadre d’EXTRA, un programme de soutien à la création contemporaine française en Belgique.

NL

Roy Köhnke (1990, Frankrijk) is een kunstenaar gevestigd in Parijs. Zijn artistieke praktijk vertrekt vanuit de beeldhouwkunst en breid zich uit naar tekeningen, tekst en audiovisuele installaties. Geïnspireerd door zowel queer theory als sciencefiction, zoekt Köhnke naar alternatieven voor dominante opvattingen over het lichaam. Hij werkt met technologieën zoals MRI-scans en artificiële emotionele intelligentie. Daarmee ontwikkelt hij installaties die proberen het lichaam te herdenken dat door de westerse wetenschap en cultuur gefragmenteerd en geïsoleerd is. Deze digitale media worden gecombineerd met meer tastbare, sculpturale en gevlochten elementen zoals stalen constructies, klei- en latexvormen en met cyanotypie bedrukte denim. Köhnke werkt vaak site-specifiek, waarbij hij de fysieke en narratieve aspecten van het lichaam opnieuw verbindt met zijn omgeving, en het beschouwt als een landschap op zichzelf.


De deelname van de kunstenaar aan Publiek Park is mogelijk met de steun van de Franse Ambassade in België en het Institut français, in het kader van EXTRA, een programma ter ondersteuning van de Franse hedendaagse creatie in België.
EN

Roy Köhnke (1990, France) is an artist based in Paris. Sculptures form the basis of his practice, leading to drawings, text and audio-visual installations. Taking inspiration from the dual sources of queer theory and science fiction, Köhnke seeks to pose alternatives to dominant narratives of the body. He does this through working with technologies such as MRI or artificial emotional intelligence to create transformative installations that aim to restore a body that has been fragmented and isolated by Western science and culture. These digital mediums are blended with more tactile sculptural and textile elements such as steel structures, clay and latex forms and cyanotype printed denim. Köhkne often works site-specifically, reconnecting the physical and narrative details of the body to its environment, while considering it as its own landscape.

The artist’s participation in Publiek Park is possible with the support of the French Embassy in Belgium and the Institut français. As part of EXTRA, a program that supports French contemporary creation in Belgium.
FR

Roy Köhnke (1990, France) est un artiste basé à Paris. La sculpture constitue le point de départ de sa pratique, qui s’étend aussi au dessin, au texte et à l’installation audiovisuelle. S’inspirant à la fois des théories queer et de la science-fiction, Köhnke cherche à proposer des alternatives aux récits dominants sur les corps. Pour ce faire, il utilise des technologies telles que l’IRM ou l’intelligence émotionnelle artificielle afin de créer des installations transformatives qui visent à restaurer un corps fragmenté et isolé par la science et la culture occidentales. Ces médiums numériques sont associés à des éléments sculpturaux et textiles plus tactiles, tels que des structures en acier, des formes en argile et en élastomère, ou encore du denim blanchis et cyanotypé. Köhnke travaille souvent en reconnectant les détails physiques et narratifs des corps à leurs environnements, tout en les considérant comme un paysage à part entière.

La participation de l’artiste à Publiek Park est rendue possible grâce au soutien de l’Ambassade de France en Belgique et de l’Institut français, dans le cadre d’EXTRA, un programme de soutien à la création contemporaine française en Belgique.


 
 Say hi!
⟶ info (at) publiekpark (dot) be
@publiekpark
sign up to receive news